Hello,
merci Coolas pour le partage de tes impressions du jour et à venir.
Mes planches de foil sont vraiment des planches de foil. Donc je ne cherche pas à mettre le foil à un endroit habituel pour les dérives, puisque ce ne sont pas des dérives. Et je ne cherche pas à mettre le foileur à l'endroit du surfeur sur la planche, puisque ça n'a rien à voir. Coolas pourra en témoigner rapidement.
Donc oui, mon montage est spécifique :
- box et straps centrés pour ramer vite, ne pas avoir à reculer au take off, avoir plus de row utile, et pomper efficacement.
- angle négatif du box : le mat penche vers l'avant pour ramer plus vite, pomper à la rame, et voler avec la planche parallèle à l'eau.
Tout ceci est TRES important pour que vous ayez un haut niveau de performances.
Sans cela, vous partez late (l'horreur), vous devez forcer à mort pour ramer (l'horreur), et le pilotage avec un balourd devant est très bizarre.
Mes réglages sont tip top. Mes vidéos le montrent.
Le premier stade est :
- trouver le spot qui va bien : seul au monde, vague qui meurt gentiment, pas trop gros, taille de hanche mini.
- passer le shore break sans tout casser... ne riez pas, j'en connais...
- ramer avec cette quille en dessous, pas évident.
- se mettre à l'aise pour tenter des accélérations sur les épaules de vagues molles.
- commencer des take off tranquilles pour tenter de mettre les straps.
Tu vas vite voir que ramer n'est pas une balade détendue : il faut :
1/ s'arracher.
2/ s'avancer sur la planche plus que d'habitude.
3/ chopper le strap.
Note que lors de la rame au take off ton avion du foil va passer dans l'énergie de la vague, tu vas avoir un allègement. En gros à un moment très précis ton foil va vouloir voler. Au début tu vas confondre avec un déséquilibre. Et bien à ce moment là tu dois :
- chopper le strap avant et pomper pour accélérer au take off.
- sauter sur ta planche pour la soulever de l'eau si tu es devant le strap et trop lent.
Cet instant est critique car si tu n'as pas une action nette à ce moment, tu vas te transformer en VULGAIRE surfeur ahahahah : tu vas devoir démarrer avec la glisse de la planche uniquement. Dommage.
Une fois ce point de non retour atteint, il te reste une à deux seconde avant de croiser la faucheuse

Mais tu as le droit de recommencer autant que tu veux.
La clef est de ne surtout pas tenter de voler. Met tout sur le pied avant et surtout surtout surtout : gère les appuis talons pointes.
Tes pires chutes seront toujours celles liées aux talons pointes.
En clair, tu ne dois penser qu'à ça. Que le foil monte trop ou pas assez, ça ne changera rien à ta vie. Il ne peut pas partir en backloop sur un take off et se retourner dans l'axe longitudinal. Mais latéralement hummmmmmm, il adore te rappeler que ta planche est moins large que longue... Il va systèmatiquement vouloir sortir en retournant ta planche. Donc tu vas soit impacter la pointe de l'aile avec le front, soit avec la nuque. Que de belles sensations à venir ahahah.
Donc gérer le talon pointe est ta priorité. Les straps vont énormément t'aider.
Mettre le pied avant est totalement instinctif. Le pied arrière est plus coton. Vire le strap arrière si tu n'y arrives absolument pas.
Attention de ne pas casser les ailes dans les mousses, c'est l'effort le plus violent pour elles.
Attention de ne pas faire des noeuds avec le leash.
Attention à toi et aux autres.
Enjoy.
Thanks Coolas for sharing and your impressions of the days to come.
My Boards designated for Foil are exactly that, made for Foil. So I’m not looking to put the Foil in and area that would habitually be for Fins, because they are not Fins. I am neither looking to place the rider is the usual position on the board that he would want to find himself in while surfing, because they are completely different. Coolas can testify to this quickly.
So yes my mounting is specific :
- Box and Straps well centered for fast rowing not so you can pull back while taking off, and to have as much useful row possible, and too be able to efficiently pump.
- Negative Angle on the Box : The Mast leaning to the front for the most efficient and fast rowing, for pumping while rowing and for flying when the board is parallel with the water.
All of this is VERY important for you to have a high level of performance.
Without it you will be taking off late (Oh the nightmare!!), and it would be like riding an Oaf around making the experience bizarre.
My tuning adjustments are tip top and my videos are proof of that.
The first stage is :
- Find the spot that works well ; far from the world, a gently dying wave, not to big, a mini waist high bump.
- Get passed the shore break with damaging your goods……. don’t laugh, I’ve had the experience……
- Row with what your dragging under you, not so easy.
- Get yourself at ease and relaxed enough to make an attempt at accelerating on the shoulder of one of these humps.
- Start doing take-offs that are tranquilo just to get used to slipping into your straps.
You will soon find out that rowing isn’t a mellow walk in the park : you will need :
1/ To paddle Balls Out
2/ Advance yourself further up the board than you are accustomed to.
3/ Effortlessly find the Strap.
Notice that while Paddling at the moment of take-off on Foil you will passover into the energy of the wave and you will experience a ‘Relief’. I mean to say that there will be a moment when the Foil is going to want to express itself and fly and in the beginning you will confuse this with being unbalanced. And right at that moment you must :
- Find the Forward Strap and start pumping to accelerate the takeoff.
- Jump on the board to get lifted up and out of the water if you are to far forward passed the Strap or to slow.
This instance is critical because if your actions at this moment are not clean you will transform into a simple vulgar surfer (hahahahaha) and you will be forced to take off with the glide of the board only…….. oh so sad for you.
Once this point of no return has been attained you will be left with one or two seconds before you cross paths with the grim reaper.
But you are allowed to have as many ‘beginnings’ as you desire.
The key is to not ‘try’ and fly. Put it all on the front foot and above all, above all, above all : manage your weight shifts from toe to heel subtlety and with finesse.
Your worst falls will come from those aligned with poor weight shifting.
To be clear you shouldn’t get caught up thinking about only this. Whether or not the Foil lifts to much or to little will not change much in your life. It can’t backloop while during a take off and return back to the longitudinal axis, but laterally…uuummmmm, it does love to remind you that you board is less wide than long…… it will systematically want to come out and turn your board over. So you will either have an impact with the tip either with your forehead or the nape of your neck. Oh there are some special sensations headed your way for sure. Deep internal giggle.
So finesse in weight shifting (toe to heel) is your priority and the Straps will aide you in this enormously.
Advancing your foot is totally instinctive and the back foot is more like cotton, get rid of the back Strap if it helps and you can’t handle it.
Be careful not to break the wings in the foam, it is the phase the most violent for them.
Be careful not to make knots with the leash.
Be careful to not harm others and yourself.
Enjoy…………and carry a gold piece in case you end up crossing the river Styx;)!